Zawsze imponują mi managerowie (a jeszcze bardziej pracownicy), którzy w sposób naturalny potrafią odpowiedzieć na pytania:

  1. Jaka jest misja Twojej firmy?
  2. Jaka jest jej wizja?
  3. Jakimi wartościami kierują się Wasi pracownicy?

To nie są łatwe pytania. Moja skromna praktyka pokazuje, że żeby na nie odpowiedzieć zaglądamy szybko na stronę internetową, gdzie przecież te informacje SĄ ZAPISANE . Kiedy przed opracowaniem strategii personalnej zbieram kluczowych kierowników z  firmy, proszę aby, każdy z nich nie korzystając z pomocy internetu zapisał odpowiedzi na te pytania, już się nie dziwię, że ich odpowiedzi są RÓŻNE.

Kluczowa rola misji, wizji i wartości

Misja w prywatnym wydaniu, to jak nasza odpowiedź na pytanie  ” Czym się zajmujesz w życiu?”

Misja jest odpowiedzią na pytanie PO CO istnieje Twoja firma? Daje szansę na zidentyfikowanie się z tym co robimy. Dzięki misji stajemy się „Jacyś” nie kolejną firmą, która po prostu zarabia pieniądze. Opisujemy ją zwykle określeniami: dostarczanie, produkowanie, zapewnianie, rozwijanie, stwarzanie. Możemy to zamienić na dostarczamy, produkujemy, zapewniamy etc. ważne żeby to wyrażało „robienie” czegoś.

Wizja prywatnie, to odpowiedź na pytanie ” Jakie jest Twoje największe marzenie?” 

Wizja jest spełnieniem  misji, trochę marzeniem.  Jest odpowiedzią na pytanie: CO JEST naszym upragnionym celem? Jeśli zakończymy naszą misję to jaki będzie tego efekt. Znajomość wizji w firmie sprawia, że wszyscy wiemy dokąd zmierzamy. Nawet jak nie ma kapitana, to potrafimy wybrać właściwy kierunek. Potrafimy ustalać cząstkowe cele, etapy naszej drogi, bo wiemy gdzie ten cel jest. Bez jasnej wizji, trudno mówić o ustaleniu strategii działania czy zarządzaniu przez cele.

Z wizją jest jak w znanej przypowieści o pracownikach kamieniołomu. Jeden zapytany ” Co robisz człowieku z tymi kamieniami?” odpowiada „Łupię je, wrzucam na taczkę i przewożę na stertę – a stamtąd je gdzieś zabierają. Nie wiem gdzie.” Drugi na to samo pytanie odpowiada „Buduję Katedrę”.

…a wartości?

Wartości prywatnie, to np. odpowiedzi na pytanie „Do czego byś się nie posunął, żeby zrealizować swoje marzenie, jakich granic byś nie przekroczył, dlaczego?” Jak wtedy, kiedy znalazłam portfel z gotówką na ulicy, mogłabym za te pieniądze pójść z moimi kochanymi dziećmi do kina, ale…jestem uczciwa, więc odszukałam właściciela i oddałam mu jego własność.

Wartości to nasz kodeks – wyznaczają nam standardy, są podpowiedzią w podejmowaniu  trudnych decyzji.  Mogą wypływać bezpośrednio z misji, ale często są kwintesencją kultury firmy – jej norm zachowań, oczekiwań zarządów.

Dopracowanie w firmie  misji, wizji i wartości nie jest trudne.  Myślę, że o wiele trudniejsze jest sprawienie by żyła w świadomości i działaniach pracowników. Jak to się uda, sukces murowany!

Pamiętam pomysł jednego z Prezesów, aby zapraszać do siebie pracowników na indywidualne spotkania i pytać ich o  misję, wizję i wartości firmy – NIE RÓBCIE TEGO!

Wszystkie tematy jakie opisuję są przedmiotem mojej współpracy z firmami. Jeśli chcesz porozmawiać o współpracy dla Twojej firmy napisz lub zadzwoń.

Trzy zasadnicze pytania. Potrafisz na nie odpowiedzieć?
Tagi: