gazeta_praca
Pracę, która otwierała drogę do kariery absolwentom z Pokolenia X, można było znaleźć w papierowym wydaniu Gazety Wyborczej, oczekiwanym co tydzień dodatku Praca. Odręcznie napisany list, kopia CV, koperta, znaczek i nadzieja, wrzucone do skrzynki na listy. Później czekanie…. niech poczta zrobi swoje.

Dzisiaj, klikasz na ogłoszenie, link aplikuj, załączasz CV i list – chociaż podobno nikt ich nie czyta i …już. Jest u odbiorcy. Telefon dzwoni! Może to oferta spotkania?

Ale czy na pewno telefon w ogóle zadzwoni? Każda rekrutacja jest prawdziwa? A zamieszczający ogłoszenie, rzeczywiście poszukują _teraz_pracownika?  Niestety nie!

Jedno stanowisko a wiele ogłoszeń

Agencje rekrutacyjne często pracują na success fee co oznacza, że wiedząc o rekrutacji u potencjalnego klienta, prowadzą nabór kandydatów, proponują tych kandydatów klientowi, a ten jeśli jest zainteresowany, podejmuje rozmowy i po dokonaniu wyboru przedstawionego kandydata płaci uzgodnioną stawkę. Może się zdarzyć, że aplikując np. na stanowisko szefa działu sprzedaży wysyłamy 5 aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia różnych agencji związane z tym lub podobnie brzmiącym opisem stanowiska.  Sądzimy, że zaaplikowaliśmy do 5 różnych firm i jak nie w jednej to w drugiej mamy szansę na pracę. Niestety to wciąż tylko ta sama jedna oferta – nie pięć!

Tworzenie baz kandydatów

Agencje rekrutacyjne tworzą bazy o kandydatach, aby przyspieszyć czas rekrutacji w przyszłości lub aby wyjść do potencjalnego klienta z tzw. CV Blanc – jako pokusa do zaangażowania agencji w zlecenie projektu rekrutacji. Agencja wysyła CV Blanc, czyli CV ukrywające część danych o kandydacie, które mogą umożliwić zidentyfikowanie osoby np. przez wyszukiwarkę internetową. Klient zainteresowany propozycją płaci za dostęp do pełnych danych o kandydacie lub zleca część procesu rekrutacji agencji.

Wywiad, badanie rynku.

Jedno z najmniej etycznych działań związanych z rekrutacją. Uruchamiany jest proces rekrutacji. Kandydaci zapraszani są na spotkania, podczas których poruszane są tematy związane z ich obecnymi lub niedawnymi pracodawcami. W spotkaniach uczestniczy zazwyczaj osoba aktualnie zajmująca stanowisko, na które jest prowadzona rekrutacja.  W rzeczywistości może chodzić o uzyskanie informacji o konkurencji a nie o zatrudnienie kandydata.

Darmowa baza pomysłów.

Ogłoszona rekrutacja, której jednym z etapów jest opracowanie „projektu”, który ma dowieść kompetencji kandydata. Firma rekrutująca  wyznacza zadanie, które warunkuje udział w kolejnych etapach. Kandydaci prezentują rozwiązania, często bieżących problemów firmy. Za darmo.

Jaki morał wynika z tych przykładów?

  • Pamiętaj, że brak odzewu ze strony firmy, nie musi oznaczać, że nie jesteś atrakcyjny na rynku pracy. Telefon może zadzwonić za kilka miesięcy lub później.
  • Jeśli zauważysz, że rekruter bardziej wnika w działanie twojej firmy niż  twoje doświadczenia, niech zapali Ci się żółta lampka.
  • Wkalkuluj ryzyko nieczystych działań drugiej strony w Twoje poszukiwania pracy, ale nie spinaj się przy każdej najmniejszej prośbie o wykonanie zadania. Po prostu bądź czujny i nie daj się manipulować.

A gdzie i jak szukać pracy?

  1. Daj się znaleźć. Obowiązkowo załóż lub uzupełnij swój profil zawodowy na: www.goldenline.pl i www.linkedin.com
  2. Wyślij znajomym swoje CV z prośbą o wsparcie w poszukiwaniach pracy.
  3. Odwiedzaj regularnie portale z ofertami pracy: www.pracuj.pl, www.gazetapraca.pl, www.praca.pl, www.infopraca.pl, oraz te które ściągają oferty z innych stron np. www.egospodarka.pl.   Prace fizyczne i nie wymagające wysokich kwalifikacji, możesz znieźć na portalach typu: www.gumtree.pl, www.gratka.pl
  4. Przeglądaj portale charakterystyczne dla Twojej specjalizacji.
  5. Ustaw sobie powiadomienia o nowych ofertach na portalach pracy.
  6. Odwiedzaj strony firmowe, twoich potencjalnych pracodawców i zgłoś swoją kandydaturę spontanicznie – wyślij dokumenty, opisując jakie potencjalne stanowiska Cię interesują.
  7. I …oczywiście agencje rekrutacyjne –  zarejestruj się jako potencjalny kandydat i przypominaj przy rekrutacjach, które Cię interesują. Agecja to nie jest Twój wróg, ale bądź swiadomy jak działają.

Jeśli szukasz pracy za granicą to koniecznie zobacz: www.glassdoor.com. Znajdziesz  tam nie tylko oferty pracy na całym świecie, ale też informacje o wynagrodzeniach na różnych stanowiskach w konkretnych firmach.

Powodzenia!

 

Click i… cisza!
Tagi: