Zamiast definicji kultury organizacyjnej, na wstępie kilka pytań dla Ciebie.

  • Jak jest w wojsku? – Jeśli nie byłaś w wojsku, to przywołaj swoje wyobrażenie na ten temat.
  • Jak powinnam się tam zachować? Co mi radzisz?
  • W jaki sposób się do siebie zwracać?
  • Jakie są relacje? Formalne czy nieformalne?
  • W jaki sposób są podejmowane decyzje?
  • Co się dzieje kiedy mam inne zdanie niż przełożony?
  • Jakich ludzi się docenia, jacy są pomijani?
  • Co wypada, czego nie wypada robić, mówić?
  • Co trzeba robić, żeby osiągnąć sukces, a może żeby przetrwać?
  • Jakie wartości są cenione, jakie nie mają znaczenia?
  • Do czego byś mógł porównać wojsko?
  • Jakie mogłoby być  jego motto?
  • W jakich warunkach pracuje?

wreszcie,

  • Jak się (nie)ubierać?
  • Jaką mieć fryzurę, makijaż?

Odpowiedzi jakich udzielisz dają obraz kultury organizacyjnej. Zadaj je sobie i oceń własną firmę.

Kultura organizacyjna czyli pisane i nie pisane normy obowiązujące w firmie, wartości, przekonania, które wpływają na zachowania pracowników.

Po co ta wiedza?

Tu pojawia się moje ulubione słowo DOPASOWANIE. Ważne zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Kiedy zatrudniasz pracowników niedopasowanych do kultury organizacyjnej, to ryzykujesz, że nie sprawdzą się w Waszym środowisku. Niby wszystko jest ok. Pracownik ma wiedzę, umiejętności, ma motywację a jednak coś nie gra.

Z moich obserwacji wnioskuję, że niedopasowanie do kultury firmy jest jednym z głównych powodów rotacji w pierwszym roku pracy.

Podejmując nową pracę,  z każdym dniem, w miarę poznawania  pracodawcy, utwierdzasz się w jednej z dwóch kwestii „ Fajna ta firma” albo „ O rany, co to za firma, ludzie – ja tu nie wytrzymam”.  Tak właśnie działa magia kultury organizacyjnej.

W teoriach dotyczących kultury organizacyjnej spotkasz się z różnymi opisami. Jednym z nich jest podział na:

KULTURĘ WŁADZY – firmę tworzy „mocna góra”, nie ma procedur, zasad, bo decyzje są podejmowane autorytarnie.

KULTURĘ ROLI –  w niej ważna jest pozycja, stanowisko, ma dużo zasad, procedur, jest zbiurokratyzowana.

KULTURĘ ZADAŃ – liczą się kompetencje, fachowość, właściwi ludzie, współpraca w zespole, dynamika.

KULTURĘ LUDZI – odrzuca kontrolę, firma jest dla ludzi, ceni się pomoc, dobre przykłady.

 

Kultura organizacyjna. O co chodzi?
Tagi: